DIAGNOZA
umiejętności podstawowych w zakresie rozumienia i tworzenia
informacji, umiejętności cyfrowych i kompetencji społecznych Uczestnika Projektu
Wymiar: 10 godzin na osobę.
W ramach zadania przeprowadzona zostanie diagnoza – indywidualny audyt potrzeb
i umiejętności Uczestników w formie etapów:
– drugi etap diagnozy (pierwszy etap zostanie przeprowadzony podczas rekrutacji) mający
na celu określenie u uczestników projektu poziomu posiadanych umiejętności
podstawowych w każdym z zakresów tj.:
a) rozumienia i tworzenia informacji,
b) rozumowania matematycznego,
c) umiejętności cyfrowych oraz potrzeb edukacyjnych w zakresie ich poprawy, uwzględniając
kompetencje społeczne, czynniki motywujące i ewentualne bariery udziału w projekcie.
Diagnoza zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem modelu Bilansu Kompetencji.
– trzeci etap diagnozy – będzie polegał na opracowaniu raportu indywidualnego dla każdego
Uczestnika/-czki uwzględniającego plan dalszych działań edukacyjnych (sprecyzowanie
kompetencji/ umiejętności wymagających podniesienia lub uzupełnienia). Raport zostanie
omówiony z Uczestnikiem.
Rzetelna diagnoza przeprowadzona w ramach Zadania 1, umożliwi odpowiednie
dostosowanie indywidualnego wsparcia edukacyjnego.
Warsztaty umiejętności społecznych i automotywacji
Wymiar: 30 godziny na grupę, 5 grup średnio po 12 osób.
Program warsztatów umiejętności społecznych ma na celu wzmocnienie tożsamości
uczestników i promowanie pozytywnego nastawienia do nauki lub pracy. Proces, zajęcia, ich
intensywność będzie dostosowywany do uczestnika sukcesywnie budując poczucie
obowiązku i poprzez drobne sukcesy budując motywację w wyznaczaniu oraz osiąganiu
celów. Uczestnicy mają możliwość pogłębienia zrozumienia siebie, swojego środowiska,
komunikacji i odczuwania.
WSPARCIE EDUKACYJNE – Warsztaty rozwijające kompetencje podstawowe.
Wymiar: 30 godziny na grupę/ osobę.
Warsztaty podzielone będą na trzy moduły, a w ramach każdego zapewniony zostanie
zindywidualizowany program, obejmujący wybrane elementy zgodne ze zdiagnozowanymi
potrzebami Uczestników, łączące umiejętności cyfrowe, rozumienia i tworzenia informacji,
rozumowania matematycznego.
Ramowy program warsztatów:
Warsztaty I: Rozumienie i tworzenie informacji 2 grupy (30h), w tym m.in.:
– tworzenie prostych dokumentów tekstowych (np. listu motywacyjnego, życiorysu itp;
- zarządzanie czasem;
- przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych;
- wypełnianie formularzy dotyczące spraw urzędowych;
- prowadzenie korespondencji mailowej, służbowej i prywatnej itp.
Warsztaty II: Rozumowania matematycznego 1 grupa (30h), w tym m.in.:
- planowanie budżet gospodarstwa domowego w miesięcznej perspektywie czasowej z
wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego lub kalendarza; - planowanie kredytu z użyciem arkusza;
- korzystanie z kart płatniczych, przeliczanie kursów walut;
- przeliczanie wynagrodzeń, potraceń itp.
Warsztaty III: Umiejętności cyfrowe 2 grupy (30h), w tym m.in.:
- zakładanie i obsługa poczty elektronicznej;
- portale społecznościowe (zakładanie profili, zasady publikowania komentarzy,
- bezpieczeństwo);
- przykładowe serwisy i platformy (bank, zakupy, urząd, zdrowie, finanse);
- korzystanie ze smartfonów, tabletów, innych urządzeń cyfrowych.
Podczas realizacji warsztatów Umiejętności cyfrowe wykorzystany zostanie standard kompetencji cyfrowych na podstawie aktualnej ramy DIGCOMP.
W ramach każdego z warsztatów odbędzie się spotkanie integracyjne.
WALIDACJA UCZESTNIKÓW PROJEKTU.
Wymiar: 2 godziny na osobę.
Zakres merytoryczny zadania to:
- wsparcie Uczestników w osiąganiu założonych celów przez całą ścieżkę wsparcia,
- motywowanie do realizacji planu działań edukacyjnych, określonego w raporcie z diagnozy,
- zachęcanie, pomoc w założeniu konta Europass,
- przepracowywanie jednostkowych problemów Uczestników,
- walidacja nabytych umiejętności w oparciu o zdefiniowane efekty uczenia się, które będą wskazywać na konkretne umiejętności (na ostatnim spotkaniu).
Celem walidacji jest umożliwienie Uczestnikom sprawdzenia się w obszarach,
których dotyczyło wsparcie i pozyskanie rzetelnej informacji zwrotnej nt. umiejętności, które
nabyli i które mają pomóc im w codziennym funkcjonowaniu. Wynik walidacji będzie
omówiony z każdym Uczestnikiem/-czką, by określić, jakie umiejętności nabył, jakie chciałby jeszcze wzmocnić i w jaki sposób może to zrobić.
W ramach uczestnictwa w poszczególnych formach wsparcia Beneficjent
zapewni dla wszystkich Uczestników projektu niezbędne materiały szkoleniowe,
przerwy kawowe oraz wyżywienie.